“Jebać żydów siekierami” – próba analizy.
W windzie, którą każdego dnia wjeżdżam na dziewiąte piętro, ktoś napisał: „Jebać żydów siekierami”. I właściwie można się uśmiechnąć, bo to jebanie siekierami ma w sobie humorystyczny potencjał, ale my, jako oczytani i inteligentni i w ogóle fajni Polacy, powinniśmy postawić teraz pytanie: Co autor miał na myśli?
To, że na murach jebie się Żydów, wie chyba każdy. Jebie się ich różnie, po niemiecku (Jude Raus) czy po polsku (Żydzi wypierdalać). Nigdy jednak, w całej swojej karierze kolekcjonera owych napisów, nie natrafiłem na jebanie siekierą. Przyznacie, że autor owej myśli nie poszedł na łatwiznę i jakże skutecznie rozbudował i odnowił tak już wytarty frazes. Rzekłbym nawet, że odkrył jebanie Żydów na nowo. To zupełnie nowa jakość jebania.
Niestety, forma graficzna tekstu pozostawia wiele do życzenia. Artysta bowiem, by wyrazić ekspresję, użył ołówka, co w połączeniu z żółtymi ścianami windy i słabym, żarówkowym światłem, utrudnia odbiorcy obcowanie z dziełem. Można powiedzieć, że to i dobrze, że nadaje to dziełu pewien wymiar niedostępności dla typowego filistra, wręcz wymiar elitarny, a odbiorca, jeśli już napis odczyta, poczuje się jako ten, który dekoduje tajny znak. Takie dzieła zwykle zespalają się z odbiorcą i zawierają jakiś ukryty, tajny przekaz. Ta modernistyczna koncepcja, śmiem twierdzić, przejawiła się w wizji windowego artysty. Być może autor znał i cenił Wilde’a, Prousta czy Musseta, a dzieła tychże odbiły się na jego akcie twórczym? Samo jednak miejsce zaistnienia dzieła, tj. winda dziesięciopiętrowego bloku na Czyżynach krakowskich, również może dostarczyć nam materii badawczej, bo czyż nie ma tu aluzji i analogii do popularnych i licznych miejskich aktów twórczych, tj. spontanicznych „chujów”, „dziwek” i „kurw”? Autor więc idzie krok do przodu – ze swym aktem twórczym wychodzi do ludu, zostawia dzieło w miejscach ogólnodostępnych, w miejscach częstego użytkowania, co też nadaje dziełu pewną wartość użytkową – dzieło bowiem nierozerwalnie związane jest z windą, nadaje windzie cechy tragizmu. Czuć, że tak powiem, Zyklon B w tej windzie.
Modernizm spotyka się więc z nowoczesną sztuką, z koncepcją artyzmu czerpiącego ze współczesnego performance’u, tj. artysta-animator kultury wychodzący do ludu z dziełem. Pozwala nam to wstępnie scharakteryzować samego twórcę. Twórca jest oczytany, zna i stosuje rozmaite analogie – rolę modernistycznego poety uzupełnia cechami artysty-aktywisty. Jest buntownikiem, ignoruje political correctness. Jak łatwo zauważyć, zna i stosuje rozmaite analogie do historii nie tylko widocznego w grafii tekstu narodu żydowskiego, ale także i polskiego, cygańskiego itd. Odniesienia do historii Drugiej Wojny Światowej każe nam sądzić, iż artysta zna historię Europy i świata w ogóle, wszak mowa tu o wydarzeniu, które dotyczyło nie tylko przedmiotu badań, tj. Żydów, ale i w ogóle ludzi. Za wiedzą w ślad idzie pewność, tj. obiektywność owej wiedzy – autor jest pewny swoich myśli, co daje mu znaczącą przewagę w relacjach między nadawcą a odbiorcą. Odbiorca ma za zadanie odczytać intencje twórcy, sens dzieła lub ewentualnie, w ramach współczesnej humanistyki, owy sens wytworzyć. Artysta stawia się więc tu w roli Nauczyciela, przewodnika lub Mistrza. Nauczyciel naucza nas, odbiorców – tu w roli Uczniów.
Relacja Nauczyciel-Uczeń, jak się domyślamy, zaistnieć może tylko wówczas, gdy istnieje to samo culture background, tj. pewna wspólnota kulturowa (w tym wypadku, takim wspólnym polem dla Nauczyciela i Ucznia będzie krew, a ściślej, bycie Polakiem oraz język polski). Relacja, jaka zachodzi między nami a dziełem, czy między N i U, szybko staje się tu najważniejsza. Dochodzimy więc do sprawy doniosłości dzieła. Nie możemy bowiem oceniać go w kategoriach estetycznych (te, jak informuje grafia tekstu, schodzą na dalszy plan), powinniśmy natomiast, w ślad za intencją twórcy, użyć kategorii etycznych. Bo aby odczytać sens dzieła, postawić musimy pytanie. Do kogo adresowane jest dzieło? Do kogo, ściślej, zwraca się autor zdaniem „Jebać żydów siekierami”. Czy autor zwraca się do samych Żydów, czy może Polaków? Biorąc pod uwagę wcześniejsze, arbitralne założenie więzi Nauczyciel-Uczeń, odpowiedź wydaje się prosta: do Polaków. To z Polakami autora łączy culture background, więź narodowa i krwi, więź historyczna. Potwierdzeniem tej tezy niech będzie fakt, że autor Żydów nie traktuje jak ludzi i jego modernistyczna rola artysty nie pozwala skierować oblicza ku, jak sądzę, ignoranckiej postawie motłochu żydowskiego.
Samo słowo „siekierami” jest jakże ciekawie. To ono właśnie czyni akt twórczy takim wyjątkowym. Samo jebanie Żydów jest niewystarczające, natomiast jebanie Żydów siekierami dostarcza tak potrzebnego semantycznego wzmocnienia. Te siekiery pełnią tu funkcję podwojenia tragizmu, aktywizmu, żeby nie rzec, że artystycznej agresji. Ta żydowska Siekierazada zdaje się nie mieć końca, wszak gdyby spojrzeć na dzieło przez intertekstualność odnajdziemy miliony powiązanych naściennych ekspresji, dzieł innych artystów.
Podsumowując, autor Nauczyciel zwraca się do Polaków z wyraźną intencją rękoczynów. Ta prawdziwa perełka wśród literatury masowej, popularnej i naściennej, jest jedyna w swoim rodzaju, a tragizm, który zawiera, nie pozwala nam beznamiętnie przejść obok owego dzieła. Prawdziwie piękna ekspresja w dobie współczesnej myśli o holocauście. Bauman miałby co robić. Brawo, Polaku!



Zamiast przeprowadzać taką skomplikowaną analizę starczyło wziąć do ręki szmatkę, trochę rozpuszczalniku i zetrzeć plugawy napis. Robię tak w windzie w moim domu. Jest pomimo 20 lat eksploatacji wciąż czyściutka. I wcale nie przeszkadza mi to, że nie jestem dozorcą. Winda po części jest po prostu moja i już. A o swoje się dba.
Lehoo
październik 12, 2008 at 6:51 pm
Ale kiedy tu właśnie chodzi o tę analizę, no… bez niej to co chciałem powiedzieć traci sens… eee… znowu piszę jakoś niezrozumiale czy jak? ;/
c y n i k
październik 12, 2008 at 8:57 pm
Nie. Znowu piszesz na wyrost, z gówna lepisz perełkę, nie po to byśmy faktycznie ją tam dojżeli, ale po to byśmy widzieli ją w Tobie.
Brawo. Ładnie wyszło (jak zwykle zresztą).
Choć co do mnie, to nie jestem fanem tego typu zabiegów
Alchemia
październik 13, 2008 at 12:24 pm
Alchemia, co ja poradzę, że jestem tak cholernie zajmujący…
c y n i k
październik 14, 2008 at 7:56 pm
Przecież nikt nie narzeka.
Alchemia
październik 15, 2008 at 4:19 am
@autor: mimo że rozumiem Twe intencje, postawa Lehoo wydaje mi się racjonalniejsza. Taka nie nasza, obca, jakby nie polska jeno zwyczajnie przyzwoita.
Można widząc nie spłukany klozet wygłosić mowę lub napisać esej o kondycji ludzkiej. Albo spłukać.
telemach
październik 16, 2008 at 5:17 pm
Ale skąd pomysł, że owy napis naprawdę istnieje? Albo skąd pewność, że napis istnieje i napisał go ktoś inny, niż autor tego tekstu? Może napisałem go ja? Może on w ogóle nie istnieje? Może widziałem go gdzieś indziej, ale postanowiłem użyć jako “własny”. To co tworzę, to mniej lub bardziej udany tekst. Literacki. I czemuś tam służy. Dla Alchemii tekst ten traktuje o moim kabotyńskim kurwiku, dla innych o obiektywizującym świat stylu naukowym, a dla jeszcze innych to ironia wobec antysemityzmu. Takie przynajmniej są najbardziej widoczne wykładnie. Nie uznaję natomiast zwrócenia uwagi autorowi, aby zrobił cokolwiek więcej niż sam tekst. To, o co czepia się Lehoo, to coś, co mnie zupełnie nie interesuje. Coś poza tekstem.
Innymi słowy, to że Lem pisał o rozmaitych kosmosach nie oznacza, że je zwiedził. Choć jakby się nad tym zastanowić
c y n i k
październik 17, 2008 at 4:29 pm
Jaki napis? Jaki post? Jaki blog? Jaki Lem?
Taka zabawa jest bronią obosieczną.
telemach
październik 18, 2008 at 8:34 pm
A mnie tekst bardzo się podoba. Wg mnie to doskonałe odniesienie do pewnego rodzaju ‘usprawiedliwiania’ dzieł nowoczesnych artystów. Kiedy własne dzieło trzeba tłumaczyć, nadawać mu sens, tzn. że nie niesie ze sobą jasnego przekazu. Ironia wobec antysemityzmu również zauważalna.
Postu Lehoo nie skomentuję, bo nic nie zrozumiał.
Björn
październik 20, 2008 at 11:40 am
Jako że nie mam windy, czuję dreszczyk emocji związany z poznawaniem dobra luksusowego… coś jak radiowa relacja z otwarcia galerii sztuki. Wzdech.
Black Ops
październik 27, 2008 at 9:55 pm
autor cos zamierza napisac w tym roku jeszcze czy juz nie za bardzo?
hlb
listopad 2, 2008 at 1:24 pm
O to samo mogę zapytać Ciebie.
c y n i k
listopad 5, 2008 at 12:59 pm
a mozesz, oczywiscie ze mozesz:)
hlb
listopad 6, 2008 at 12:20 pm
Precz z nowoczesną sztuką! Tekst – literacko – kapitalny. Nowocześni artyści – literacko – też nie gorsi, tyle że artystycznie… Jebać artystów siekierami!
cyborg
listopad 22, 2008 at 9:57 am
nie bez powodu jestem antysemita , gdyby ci zydzi ot tak po prostu sobie byli , wierzyli w judaizm to antysemitow prawie by nie bylo ,a dlaczego jestem i inni sa , odpowiedzi proponuje szukac w ksiazkach : “Bestie Końca Czasów” – Henryk Pająk – dostępnej na stronie : http://potega.tworca.org/ksiazki.html
mozecie nie uwierzyc w to co tam pisze , na wasza strate , ale sie uczciwie jak prawy – prawicowy – skrajnie prawicowy człowiek zastanówcie !
Sława !
8S2N
grudzień 6, 2008 at 2:32 pm
Oczywiście, że nie bez powodu jesteś antysemitą. Jesteś idiotą. To powód bardzo poważny i, w istocie, rehabilitujący cię. Więc wszystko w porządku – jesteś ok.
c y n i k
grudzień 6, 2008 at 3:56 pm
Antysemityzm, głąbiu, to nic innego jak zdroworozsądkowy instynkt samozachowawczy.
FulkoSS
maj 8, 2009 at 6:20 pm
widzisz pierwsze co robisz po tym jak napisalem ze jestem antysemita to nagly atak jako ze wystapilem wbrew politycznej poprawnosci , wbrew wszystkim mass mediom , poniekad zydowskim , przeciw politykom , miedzynarodowym korporacjom , nie znasz moich argumentow , juz mnie atakujesz nie znasz mnie piszesz ze jestem idiota . obraziles mnie , ale co tam duzo jest takich ludzi w internecie ktorzy gotowi w imie swojej glupoty duzo zrobic , powalczmy na argumenty nie na wyzwiska
8S2N
grudzień 6, 2008 at 5:16 pm
Wybacz, ja nie “walczę” z idiotami na argumenty. Spróbuj na racjonaliście. Niech lepiej będzie tak, że jestem zindoktrynowany przez żydowskie mass media i międzynarodowe korporacje.
I tak, obraziłem cię. I tak, mogę to zrobić raz jeszcze.
I powiedz proszę, że nie masz dzieci i nie zamierzasz brać się za wychowywanie.
c y n i k
grudzień 6, 2008 at 8:56 pm
Zydzi to plaga i musimy sie od niej uwolnic. Pisanie po murach czy windach to nie rozwiazanie. Trzeba uswiadomic spoleczenstwo ze nami tak naprawde rzadza zydzi ktorzy o dobro Polski nie maja zamiaru dbac lub robia to tylko udajac. Aby was oswiecic wpiszcie polonica w googlach i wejdzcie w pierwsza strone. A antysemita jest kazdy kto nie pasuje zydkom wiec luz.
patriota
grudzień 7, 2008 at 9:50 am
Racja, uwolnijmy świat od Chrystusa, tego brudnego żyda…
…naprawdę, boki zrywać
Black Ops
grudzień 7, 2008 at 12:38 pm
Gwoli ścisłości – to niepatriotyczne. “Aby was oświecić wpiszcie polonica [...]” – to jak “będąc młodą lekarką trafił do mnie…”, tylko mniej śmieszne. Wstydźcie się, fałszywi prorokowie.
Black Ops
grudzień 7, 2008 at 12:40 pm
patriota, to uświadamiaj, uświadamiaj ;]
c y n i k
grudzień 7, 2008 at 4:56 pm
tekst musze przyznac nastawiony ironicznie do antysemityzmu.
ale czemu ogolnie jest przekonanie ze zyd jest zły
dlatego ze kieruje sie materializmem
kto ma najgozej jezeli chodzi o zwolnienia w pracy na zachodzi?
biały katolik dlaczego?
zwalniajac czarnego – rasista
żyda- antysemita
tak to funkcjonuje
wracajac do tematyki niecheci do zydostwa
zydzi to niezreformowani chrzescijanie mowiac jezykiem informatycznym ludzie bez update’u
w mediach swiatowych mowi sie czesto o polskich obozach koncentracyjnych
gdzie w istocie byly nazistowskie/niemiecki i czesto zapomina sie ze rownie wielu zginelo tam Polakow
zyd walczy o swoje i tylko o swoje dlatego pala sie niechecia do niego
czesto odnoszac sie swoim bogactwem mawiali wasze ulice nasze kamienice
ogolnie wiekszos miejszosci narodowych dziala podobnie w zyciu codziennym nepotyzm rasowo ideologiczny to czym sie kieruja
swd
grudzień 8, 2008 at 3:54 pm
Nie wiem czy wiecie, ale chodzi tu o sprzeczki między dwoma największymi klubami piłkarskimi w Krakowie i to nie ma związku z antysemityzmem! Kibice Cracovii byli, są i będą nazywani “Żydami” ponieważ założycielami klubu byli żydzi (dla porównania kibice Wisły to “psy” ponieważ był to kiedyś klub milicyjny. Policjant/Milicjant – pies). A co do siekier to Kraków jako chyba jedyne miasto nie podpisał (znowu kibice) paktu o nieużywaniu tak zwanych “sprzętów” czyli właśnie siekier, tasaków, noży, pałek itp.
Niestety tak jest i koniec i nikt na to nic nie poradzi …
KIBIC WISŁY KRAKÓW
grudzień 12, 2008 at 3:05 am
I żeby nie było że jestem źle nastawiony do Żydów – pracuję w żydowskiej restauracji Klezmer Hois w Krakowie, na dzielnicy Kaziemierz (dawne getto żydowskie)
KIBIC WISŁY KRAKÓW
grudzień 12, 2008 at 3:07 am
Ha, dzięki za ten wpis. Świetnie dopełnia interpretację ;]
c y n i k
grudzień 12, 2008 at 3:16 pm
Nie widzę sensu analizować takiej głupoty i prymitywnej mentalności tegoż autora.Chyba że że osoba która to analizuje traktuje to bardzo sarkastycznie.
Anonim
grudzień 14, 2008 at 1:54 pm
No co ty, długo nad tym myślałeś?
c y n i k
grudzień 14, 2008 at 6:53 pm
teraz wiem czemu masz nick cynik
swd
grudzień 15, 2008 at 8:06 pm
… (;D ;D ;D ;D ;D ;D…)
Alchemia
grudzień 16, 2008 at 4:36 pm
jebac zydów ! scierwo zydowskie przed wojną okradali naszych dziadków a teraz znów próbują okradac nasz ! jebac zydów,Kaczynskiego tez bo to zyd !
Tomek
styczeń 2, 2009 at 1:10 pm
Walka słowem i walka czynem. Rzadko zdarza mi się przeczytać tak dobry tekst. Mistrzostwo kompozycji, że nie wspomnę o umiejętnościach językowych. Ale postawa Lehoo jest jak najbardziej w porządku. I order za to, bo nigdy nie słyszałam, żeby ktoś z własnej nie przymuszonej woli, nawet dozorca, o windę dbał.
Anonim
styczeń 24, 2009 at 3:38 pm
jebac zydow.motykami.
Gienek z Mokotowa
styczeń 28, 2009 at 12:30 am
Wszyscy sa jebani siekierami,bo wszyscy jestesmy zydami.jebanymi.
Gienek z Mokotowa
styczeń 28, 2009 at 12:32 am
a w mojej windzie ktos napisal “glupi kaowiec”
-..a co pan robil w damskiej windzie?!
-..nooo,to samo co w meskiej.
Kazik Kaowiec
styczeń 28, 2009 at 12:35 am
Anonimie, owszem, nie ma w tej postawie nic złego, tyle tylko, że ani krztyny nie nawiązałem do jakiegoś mycia windy. Chodziło mi o sam fakt zaistnienia napisu. Tyle.
c y n i k
styczeń 28, 2009 at 2:09 pm
Jebać żydów siekierami – słowa prawdy i pogardy dla kwaśniewskich i geremków, michników, itede, itepe.
TC
luty 13, 2009 at 11:55 pm
Popieram praktyki hitlera!! Żydzi do gazu!!JEbane złodziejskie nasienie!!
Ripper Żydzi do pieca
luty 14, 2009 at 12:51 am
Cóż za urocze objawy ludowej poezji… szkoda tylko, żę tak wtórne.
Jakoś tak “Wesele” mi się przypomina…
Black Ops
luty 15, 2009 at 12:52 pm
@autor: piszac niegdys:
“Ale skąd pomysł, że owy napis naprawdę istnieje? Albo skąd pewność, że napis istnieje i napisał go ktoś inny, niż autor tego tekstu? Może napisałem go ja? ”
przewidywales ze zaistnieje dzieki Tobie?
A ze zaistnial sam mozesz sie przekonac.
@black: nieprawdaz? Milo zyc posrod dobrych i tolerancyjnych ludzi.
telemach
luty 15, 2009 at 12:57 pm
Nigdy nie przestanę się dziwić, że dojrzali ludzie mają czas na takie pierduły jak nienawiść rasowa. A praca? A życie? A…
Wiem, presupozycja “dojrzałości” – tu popełniam błąd.
Black Ops
luty 15, 2009 at 1:50 pm
TYLKO POLSKA CAŁA DLA POLAKÓW BIAŁA BEZ ŻYDOWSKICH Złodzieji tych wstrętnych CHWASTÓW
Żydzi wypierdalać
marzec 30, 2009 at 5:13 pm
Pierdolic zydowskie scierwo siedzace nam na karku od stuleci!!! Pierdolic ich za kazda przelana krople polskiej krwi w powstaniu styczniowym,listopadowym,podczas wojen swiatowych i w czasie komunizmu!!! Pierdolic zaraze ludzka!!! Kazdy kto broni zydow wystepuje przeciwko wlasnemu narodowi!!!
Specu
kwiecień 10, 2009 at 7:22 pm
Cudny tekst, uwielbiam taka inteligentniejsza ironie ;]
Ale masz przej… z tymi komentarzami, no chyba, ze to ja nie rozumiem wysmakowanych alegorii
Signy
kwiecień 10, 2009 at 8:18 pm
JEBAć żydowskie ścierwo które już dawno powinno zniknąć z tej planety, jebani kosmici wypierdalać.
LOL
kwiecień 21, 2009 at 3:36 pm
…regularny honeypot na idiotów, clever.
Black Ops
maj 10, 2009 at 6:11 pm
No i widzisz, taki chciałeś być przenikliwy, zabawny i sarkastyczny, a interpretacja bez znajomości kontekstu okazała się być zupełnie chybioną w stosunku do intencji autora (miałem właśnie nakreślić znaczenie napisu, ale zrobił to już wcześniej kibic wisły kraków).
was
maj 13, 2009 at 11:57 am
No i widzisz, tak chciałeś mi dopiec i wskazać na filologiczną niekompetencją, a tu bach! Wyszło szydło z worka i intentio auctoris wszystkich opluwa. Sio, doucz się, poucz, naucz czytać ze zrozumieniem. Mniej meczy, więcej książek.
c y n i k
maj 15, 2009 at 3:56 pm
Drogi Panie cynik, Pan miesza ludzi zainteresowanych losem swego Narodu z podpitymi, niewyksztalconymi mlodziencami, co nie odrozniaja Zyda od zubra…
Inspektor Lesny
czerwiec 6, 2009 at 11:47 am
cynik ma pochodzenie zydowskie
zydojeb
czerwiec 29, 2009 at 9:39 pm
Punkt siedzenia wyznacza punkt widzenia.
Byloby prosciej, cyniku, gdybys powiedzial gdzie siedzisz…
Inspektor Lesny
lipiec 7, 2009 at 10:41 am
A ja uważam, że za to co żydzi teraz pokazują w swoich głupich filmach jak Uprising (odwdzięczenie się polakom za pomoc w czasach holokaustu) powinniśmy ich razem z niemcami posłać w atmosferę.
totenkopf ss
lipiec 19, 2009 at 3:27 am
tu nie chodzi o izraelitow ale o kibicow cracovii. jak ktos jest nie w temacie nie powinien zabierac glosu
TSW
sierpień 11, 2009 at 9:48 pm
myślę że dzieło jest otwarte: proponuję poprawić wyraźnie owy napis markerem, żeby pozostał wyraźny dla potomnych. I pilnować, żeby nikt go nie starł.
Anonim
wrzesień 2, 2009 at 2:06 am
lubie rude i jebac jude
buttifar
wrzesień 15, 2009 at 2:37 pm
ty debilu to nie chodzi o zydów z pochodzenia tylko O ŻYDÓW Z CRACOVII,ja pierdole ty nie wiesz chyba w jakim swiecie zyjesz??!!!
znawca
wrzesień 16, 2009 at 7:37 pm
hahah! analiza przednia, jak z katalogu dzieł współczesnego malarstwa, gdzie do kreski wykonanej sprayem na białym płótnie mamy 2 strony opisu
) a komentarze, ja uwielbiam czytać komentarze!
))
osa_bardzo_zla
wrzesień 23, 2009 at 9:29 am
ludzie opanujcie się. cynik wyrazy współczucia co do niektórych komentarzy.
nova
wrzesień 24, 2009 at 3:24 pm
Istniejąca nienawiść do Żydów mogłaby być tematem nie jednej ciekawej wypowiedzi. Ale czy warto drążyć?
Anonim
październik 9, 2009 at 6:24 pm